Dym z rury wydechowej, diagnostyka po kolorze

Walka ze smogiem to ostatnio powszechny temat dla Polaków. Dlatego, jeśli zobaczymy nadmierny dym z rury wydechowej samochodu, nie możemy go lekceważyć. Wpływa on negatywnie na środowisko, a poza tym może świadczyć o jakiejś wadzie katalizatora, filtra DPF bądź innego elementu układu spalinowego. Powodując tym samym, jeszcze większe usterki, w tym silnika. Źle zdiagnozowana wada może spowodować zbędną oraz ponadprogramową naprawę, która będzie nas dużo kosztować.

Dym z rury wydechowej, diagnostyka koloru

Barwa oraz zapach dymu pozwalają często postawić słuszną diagnozę. Dlatego to, co wydobywa się z rury wydechowej pojazdu, w nadmiernych ilościach nie może zostać zbagatelizowane.

Dym z rury wydechowej niebieski

Jednym z najbardziej charakterystycznych jest dym niebieski. Wielu kierowców na widok takiego dymu z rury wydechowej jest przerażona. Słusznie, nie powinno lekceważyć się takiego sygnału, który daje samochód. Gdy pojawi się on przy porannym odpaleniu samochodu, to w silnikach wolnossących świadczy o spalaniu oleju.

Dokładnie o zużyciu gumek/uszczelnień zaworowych. Nagrzany silnik działa uszczelniająco, zimny natomiast powoduje spływanie kropelek oleju do cylindra, następnie przepalony olej wylatuje rurą wydechową. Występowanie dymu podczas zwiększania się obrotów silnika to najczęściej nic innego jak zniszczone pierścienie. W czasie dodawanie gazu ciśnienie jest bardzo wysokie. Tłok po pewnym czasie może nie utrzymać szczelności, a co za tym idzie, olej przedostanie się do komory spalania.

Samochody wyposażone w turbosprężarkę także mogą doświadczyć objawu niebieskiego dymu. Do takiego stanu dochodzi w przypadku nieszczelności. Olej dostaje się wtedy, poprzez dmuchniecie go razem z powietrzem. W takim przypadku ciężko stwierdzić czy to wada turbiny, czy pierścieni tłokowych.

dym z rury wydechowej

Dym z rury wydechowej biały

Biały dym z kolei nie zawsze świadczy o jakimś problemie. Gdy po uruchomieniu silnika rano pojawi się biały dym to możliwe, że jest to para wodna, bezwonna, przezroczysta. Niestety inny, mocny biały dym z rury wydechowej to już nie przelewki. Wtedy do procesu spalania dochodzi jeszcze jeden element – woda. Standardowa diagnoza w takim przypadku to uszczelka pod głowicą. Nie zawsze jednak jest ona postawiona prawidłowo. Właściciele samochodów, posiadających chłodnicę EGR (zawór recyrkulacji spalin) powinny wziąć to pod uwagę. Można wykonać test na zawartość spalin w układzie chłodzenia. Gdy wyjdzie pozytywnie, należy przygotować się na większe koszty. Nie wystarczy jedynie wymienić uszczelki, a wykonać szereg innych prac jak planowanie, złożenie, nowy rozrząd.

Dym z rury wydechowej czarny

Kolejnym jest dym czarny, który nie dziwi praktycznie nikogo i przypisany głównie do samochodów z silnikiem diesla. Bardzo często dzieje się tak dlatego, że jazda po mieście powoduje jazdę poniżej obrotów aktywacji turbosprężarki. Gdy po dodaniu gazu nadal wydobywa się czarny dym z rury wydechowej, jest to efekt niedokładnego spalania paliwa, czyli tzw. spalanie niepełne.
Czarne dymy mogą mieć także powiązanie z układem wtryskowym. Wtedy w grę wchodzą niesprawne wtryskiwacze albo układ oczyszczania spalin. Pojazdy o silnikach spalinowych zasilające benzyną rzadziej, ale również mogą doświadczać czarnego dymu. Możliwe, że wtedy silnik dostaje za dużo oleju. Kluczem może okazać się katalizator bądź filtr DPF, ponieważ zatrzymują nadmierność ilość sadzy. Trzeba być świadomym sytuacji, że olej spalany w komorze spalania jest efektem niesprawności głowicy lub dołu silnika. W takim momencie warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czy naprawa się opłaci. Ważną wskazówką jest także stosowanie prawidłowego oleju, rzecz niby prosta, ale niekiedy lekceważona.

Ostatnią rzeczą która, może być odpowiedzialna za emisję czarnego dymu, jest chiptuning. Co to takiego? Jest to poprawa parametrów silnika, poprzez ingerencje w oprogramowanie komputera, który steruje jego pracą. Jest to możliwe, ponieważ producenci samochodów często zostawiają spory zapas w kwestii regulacji parametrów. Po podkręcaniu parametrów może dojść do uszkodzenia takich podzespołów jak: układ korbowo – tłokowy, skrzynia biegów, turbosprężarka, sprzęgło, wtryskiwacze czy półosie napędowe. Katalizator i filtr cząstek stałych również są narażone. Obserwuje się wtedy wyższy wzrost emisji spalin.

Dym z rury wydechowej szary

Możliwa jest jeszcze jedna barwa spalin – szara. Najczęściej pojawiająca się zaraz po odpaleniu silnika. Zimny silnik jest wtedy w tzw. procesie ssania. Dostarcza on do cylindrów spalania bogatą mieszankę i w przypadku dłuższego utrzymywania się takiego stanu rzeczy, najczęściej winny jest czujnik temperatury silnika.

Dlatego ważne jest, by wiedzieć, co oznaczają barwy dymu z rury wydechowej. Dzięki temu jest możliwe oszczędzenie nie tylko czasu na szukanie przyczyny usterki, ale również pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *