Samochody składają się z różnych części. Jedne są bardziej, a drugie mniej lubiane przez kierowców. Jednakże fani motoryzacji szczególnie nie przepadają za filtrem cząstek stałych. Wynika to z tego, że element ten wypala się w najmniej oczekiwanej chwili. Co więcej, czasami zdarza się, że w konkretnych przypadkach, dochodzi do tego znacznie częściej niż przewidują standardy. Dlaczego tak się dzieje? Sprawdź, dlaczego filtr DPF wypala się.
Jak często filtr DPF powinien się wypalać?
Nie da się tego dokładnie wskazać, jednak z doświadczenia kierowców filtr powinien wypalać się co około 600 do 800 kilometrów. Jest to zupełnie naturalne i nie powinno budzić żadnych negatywnych emocji. Jednak podczas normalnego użytkowania auta zauważa się, że proces ten zaczyna przebiegać znacznie częściej niż zwykle. W takiej sytuacji można mówić o dwóch prawdopodobnych scenariuszach: usterce auta i nadmiarze nagromadzonego popiołu oraz sadzy w filtrze cząstek stałych.
Filtr DPF wypala się – jakie są podstawowe przyczyny częstego wypalania filtra DPF?
Podstawową przyczyną systematycznego wypalania filtra cząstek stałych może być zwyczajnie zużycie tego elementu. Natomiast, gdy problem pojawia się naprawdę dość często, powodem tego stanu rzeczy może być szwankowanie któregoś z elementów systemu. Pamiętaj, że eksploatacja samochodu swoje robi. W rezultacie niejednokrotnie dochodzi do odkładania popiołu będącego rezultatem dopalania sadzy. Regularne wypalanie filtra DPF występuje też w sytuacji pojawienia się usterek w silniku lub filtrze. Wśród możliwych sprawców tego problemu wymienia się również wiele innych elementów. Są to między innymi zablokowany zawór EGR, zużyte wtryskiwacze, czy też źle działający kolektor ssący.
Jakie wyróżnia się kategorie usterek, które mogą doprowadzić do częstego wypalania filtra DPF?
Usterki przyczyniające się do częstego wypalania filtra cząstek stałych dzieli się na dwie zasadnicze kategorie. Pierwsza to problemy techniczne powodujące zbyt dużą produkcję sadzy. To na przykład nieszczelność układu dolotowego, niesprawność turbiny i innych części. Druga grupa obejmuje usterki prowadzące do złych odczytów parametrów w filtrze. Jest to uszkodzenie czujnika równicy ciśnień.
Co oznacza wypalenie filtra DPF?
Wypalenie filtra cząstek stałych to inaczej samoregeneracja elementu. Jest to działanie, które prowadzi do zamiany odkładającej się w części sadzy w popiół. W rezultacie czyści się on w sposób naturalny w wyniku działania wysokiej temperatury. Pojawia się jednak tutaj jeden problem. Powstały popiół nie jest usuwany na zewnątrz i zbiera się w samym filtrze. Po upływie określonego czasu część się zapcha i powoduje różne kłopoty z samochodem. Wówczas nie pomoże już żadne wypalanie. Wtedy niestety potrzebne będzie wydanie pieniędzy z budżetu domowego na regenerację lub wymianę. Dlatego tak ważne jest unikanie zbyt częstego wypalania filtra DPF.
Co zrobić, aby filtr DPF nie wypalał się za często?
W przypadku, gdy regularne wypalanie jest spowodowane przez konkretną usterkę, to wtedy trzeba usunąć ten problem techniczny. Natomiast, gdy powodem jest zapchany filtr, należy go wyczyścić z zalegającego popiołu i sadzy.
Bardzo ważną kwestią jest styl jazdy. Unikaj gwałtownego wciskania na pedał gazu. Co więcej, stosuj też olej silnikowy wyróżniający się wysoką jakością. Sięgaj też po specjalistyczne preparaty wspomagające proces wypalania filtra cząstek stałych. Ponadto, zalecamy też używanie dobrych produktów przeznaczonych do czyszczenia zapchanego filtra. Dobrym rozwiązaniem na poprawę kondycji filtra jest również wyjazd na drogę szybkiego ruchu. Dzięki temu silnik będzie mógł pracować przez kilkanaście minut w zakresie dużych obrotów mieszczących się w granicach od 2500 do 3000 obrotów na minutę. Takie działanie doprowadzi do wzrostu temperatury i wypalenia zalegającej sadzy. Można także wymusić ten proces w warsztacie lub zlecić chemiczne czyszczenie filtra. Jednakże jest to opcja zapewniająca krótkotrwałe efekty. W wyniku czyszczenia metale szlachetne znajdujące się w części mogą zostać wypłukane. Dlatego znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest po prostu zakup nowego elementu.