Wiemy, że istnieją pojedyncze turbosprężarki wykorzystywane do zwiększania mocy silnika w samochodzie. Są one najpopularniejsze. Jednakże co się stanie, gdy w pojeździe zastosujemy inny typ turbodoładowania. Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo?
Turbosprężarka to niezwykle przydatny i powszechny mechanizm, lecz często niewystarczający i niedający zamierzonych efektów. Producenci postanowili opracować nowe systemy zwane właśnie BiTurbo oraz TwinTurbo. Mimo tego, iż te rozwiązania są do siebie podobne, to jednak istnieją między nimi znaczące różnice. Ludzie często je mylą, uważając, że są takie same i przekręcają ich nazwy. Warto poznać ich różnice i procesy działania, by być świadomym tego, co mamy w swoim samochodzie. Przed zakupem pojazdu dowiedzmy się zawsze jakie mechanizmy w nim działają i jakie mamy z nich korzyści.
Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo?
Turbosprężarka TwinTurbo
W TwinTurbo zastosowano dwie turbosprężarki. Mniejsza pracuje na niskich obrotach silnika (do 1500 obr. /min). Duża natomiast, kiedy zwiększamy obroty, załącza się stopniowo. Od prędkości 2500 obr. /min odgrywać decydującą rolę w procesie napełniania silnika.
Dzięki zastosowaniu dwóch różnych wielkości turbosprężarek poprawiono zakres efektywnej pracy urządzenia w całym zakresie obrotów silnika. Mniejsza turbosprężarka, charakteryzująca się małą bezwładnością łopatek wykorzystuje zjawisko „sprężania wstępnego”, realizowanego przez większą turbosprężarkę.
W TwinTurbo tylko jedna turbina jest nieprzerwanie napędzana przez spaliny. Natomiast załącza się ona w chwili odpowiedniego zapotrzebowania na moc i napędza drugą.
Zaletą tej techniki jest to, że dzięki niskim obciążeniom strumień objętości spalin działa tylko na jedną turbinę i m.in. zmniejsza turbodziurę. Większa turbosprężarka osiąga optymalną prędkość obrotową jeszcze zanim jest potrzebna. Doładowanie sekwencyjne (TwinTurbo) jest stosowane zarówno w małych silnikach o pojemności poniżej 2 litrów, jak i w dużych jednostkach wielocylindrowych. W doładowaniu równoległym silnik musi mieć parzystą liczbę cylindrów i raczej pojemność powyżej 2,5 litra. Natomiast w doładowaniu sekwencyjnym jest to zupełnie obojętne.
Turbosprężarka BiTurbo
Czym różni się turbosprężarka BiTurbo od TwinTurbo? BiTurbo to system dwóch turbosprężarek działających równolegle. Zastosowanie jej poprawia nadążanie pracy urządzenia doładowującego do zmiennych warunków obciążenia. Kiedy skrócimy czas reakcji turbosprężarki na chwilowe obciążenie, wówczas zakres jej pracy ulegnie zmniejszeniu.
System BiTurbo jest charakterystyczny dla silników o większej pojemności skokowej (ponad 2500 cm³). Stosując ten mechanizm, czyli użycie dwóch równoległych urządzeń możemy zminimalizować bezwładność turbosprężarki, ale także pokryć zapotrzebowanie na powietrze dla silnika o większej pojemności.
Dlaczego system BiTurbo nazywany jest równoległym? Dotyczy to nie sposobu ich połączenia a tego, że pracują jednakowo i są takie same. W układach V6 czy V8 (silniki posiadające 6 lub 8 cylindrów) jedna turbosprężarka obsługuje cylindry z jednej części bloku, natomiast druga, z drugiej strony silnika.
Jakie są zalety i wady stosowania turbosprężarek?
Zalety:
- większa sprawności silnika, dzięki energii gazów wydechowych.
- silnik o określonej mocy ma mniejsze rozmiary i masę.
- niższe obroty maksymalnego momentu obrotowego.
- cylinder jest lepiej opłukiwany.
- brak odczuwalnego spadku mocy w miarę spadku ciśnienia atmosferycznego.
- turbosprężarka obniża emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
- zużycie paliwa maleje o 20–30%.
Wady:
- wzrost temperatury czynnika roboczego.
- wydatek turbosprężarki nie zawsze jest dobrany optymalnie do obciążenia.
- większa złożoność i przez to awaryjność silnika.
- szybsze zużycie podzespołów silnika.
- w starszych konstrukcjach występuje zjawisko turbodziury.
- narażenie na wysokie koszty naprawy.
Turbodziura – wyczuwalne opóźnieniu reakcji silnika doładowanego na naciśnięcie pedału gazu. To zjawisko występuje tylko w silnikach z turbosprężarką. Przez producentów aut niepożądane są szarpnięcia podczas pracy turbiny z pełną mocą. Turbodziura powstaje również w momencie zamykania przepustnicy, czyli np. w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń.
Turbosprężarka, BiTurbo, TwinTurbo — tak czy nie?
BiTurbo, TwinTubro czy zwykłe turbosprężarki mają swoje wady, zapewne jak wszystko, Jednakże powinniśmy się skupić na tym, że jednak tych zalet jest więcej. Ciężko jest zdecydować, który typ jest lepszy, ponieważ każdy ma w sobie coś pożądanego. Jednakże myślimy, że jeśli stoimy przed wyborem czy kupować samochód z turbo uważamy, że warto wybrać te opcje. Wszystko pod warunkiem, że będziemy dbać o cały jej mechanizm, by nie obciążyć się wysokimi kosztami napraw. Niemal wszystkie obecnie produkowane silniki wysokoprężne są silnikami turbodoładowanymi. Najgorsze co możemy zrobić to kupno pojazdu bez świadomości i braku wiedzy na temat jego mechanizmów. Jeśli będziemy zaznajomieni z tym, co się w nim znajduje, nic już nie powinno nas zaskoczyć w przypadku usterek.