Czy nagar jest groźny dla silnika twojego samochodu?

 

Silnik Twojego auta narażony jest na wiele niebezpieczeństw. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ pracuje w bardzo wymagających warunkach. Jednym z takich wrogów jest nagar w silniku. Sprawdź, co kryje się pod tą tajemniczą nazwą oraz dowiedz się, dlaczego jest on groźny dla mechanicznego serca Twojego samochodu.

Czym jest nagar?

Nagar ciemny osad, który pojawia się na ścianach komory spalania, a także denku tłoka w pojazdach zasilanych silnikiem spalinowym. Tworzy się on z cząstek paliwa, które nie uległy spaleniu. Istotne jest również to, że nagar w silniku niejednokrotnie lokalizuje się także na świecach zapłonowych. Zatem stwarza duże ryzyko samozapłonu.

Jak powstaje nagar i kiedy jest większe niebezpieczeństwo tworzenia się tego osadu?

Nagar na zaworach kumuluje się w wyniku złego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Silniki wyposażone w bezpośredni wtrysk narażone są na powstawanie nagaru przez sposób dostarczania paliwa. W tym przypadku paliwo przedostaje się natychmiast do komory. Zatem nie obmywa zaworów i tym sposobem przyczynia się do tego, że osad węglowy się właśnie na nich gromadzi. Skutkiem tego procesu jest także ograniczenie dostępu powietrza i nieodpowiednie spalanie mieszanki paliwowej. Co więcej, większe prawdopodobieństwo generowania się nagaru na zaworach występuje w przypadku pojazdów, które w zasadzie jeżdżą tylko na krótkich dystansach. W takich okolicznościach nie ma możliwości, aby osad usunął się naturalnie. Dlatego kumuluje się on na ścianach komory spalania.

Nagar ma większe tendencje do tworzenia się w samochodach, w których zwleka się z wymianą oleju. Kolejną przyczyną jest także korzystanie z warsztatów samochodowych marnej jakości. W takich firmach bardzo często zapomina się o istotnych sprawach. Pracownicy takich serwisów niejednokrotnie nie przypominają o potrzebie aktualizowania oprogramowania sterownika silnika auta. Z kolei bagatelizowanie tej kwestii to prosta droga do wadliwej pracy silnika. Wtedy mieszanka paliwowa jest nieprawidłowo spalana i niestety w następstwie zaczyna gromadzić się nagar w silniku. Nieodpowiednie funkcjonowanie układu rozrządu to kolejny czynnik, który sprzyja kumulowaniu się niechcianego osadu.

Czy nagar jest groźny dla silnika twojego samochodu?

Jakie symptomy informują o tworzeniu się nagaru w silniku auta?

Gdy nagar gromadzi się w silniku Twojego auta w dużych ilościach, otrzymasz znaczące objawy. Po pierwsze w takich okolicznościach z całą pewnością dojdzie do dużego spadku mocy. Co więcej, częstym symptomem informującym o takich nieprawidłowościach jest nierówna praca silnika auta. Nie bez znaczenia będzie także większe zużycie paliwa niż dotychczas. O niebezpiecznym kumulowaniu się osadu węglowego świadczą także pewne kłopoty z układem zapłonowym pojazdu. Przykładem jest wypadanie zapłonów.

Jak postępować, aby uchronić się przed niebezpiecznym zgromadzeniem się nagaru w silniku auta?

Odpowiednie traktowanie pojazdu może istotnie zminimalizować prawdopodobieństwo powstania prezentowanego problemu. Po pierwsze w przypadku, gdy Twój pojazd służy tylko do jazdy na krótkich odcinkach, staraj się od czasu do czasu wyruszać w dłuższe drogi. Dzięki temu dasz szansę na naturalne pozbycie się osadu. Co więcej, pamiętaj też o regularnej wymianie oleju. Kolejnym środkiem zapobiegawczym są systematyczne wizyty w dobrych zakładach serwisowych, w których pracują fachowcy. Pracownicy w ramach działań kontrolnych powinni zająć się jednostką jako całością. W tym przypadku absolutną konieczność stanowi aktualizacja oprogramowania silnika.

Czy nagar jest groźny dla silnika twojego samochodu?

Co zrobić, kiedy nagar już pojawi się w silniku Twojego auta? -Czyszczenie silnika z nagaru

Czym usunąć nagar?

Niestety czasami mimo wprowadzenia środków zaradczych nagar i tak zgromadzi się w silniku samochodu. Wówczas jedynym rozwiązaniem jest usunięcie skumulowanego osadu węglowego ze ścian komory spalania. Rozwiązaniem, które może przynieść doskonałe efekty, jest płukanie silnika. Czynność nie jest skomplikowana i polega na bezpośrednim wlaniu do silnika odpowiedniego preparatu do czyszczenia z nagaru. Co więcej, specjaliści zalecają stosowanie również tak zwanego wodorowania silnika. W tym przypadku należy wprowadzić do środka mieszankę gazów. Przyczyni się ona do wzrostu temperatury spalin. W efekcie zgromadzony osad węglowy przeistoczy się w gaz i zostanie usunięty z jednostki razem ze spalinami. Zastosowanie tych procedur nie zapewnia jednak sukcesu na pełnym polu, ponieważ zostaną tutaj usunięte tylko te elementy, przez które przedostaje się gaz.

Preparat do czyszczenia z nagaru

W niektórych warsztatach samochodowych stosuje się procedurę, która określana jest mianem dekarbinizacji. Wówczas profesjonalista podłącza silnik do specjalnego urządzenia czyszczącego. Cały proces trwa nie więcej niż trzydzieści minut. Rozwiązanie to wymaga wykorzystania profesjonalnego detergentu do czyszczenia lub płukanki do silnika.

Najlepszą opcją jest dokonanie demontażu silnika. Wówczas można bez kłopotu usunąć zabrudzenia i powstały osad przy pomocy preparatu zmiękczającego, a także profesjonalnej szczotki lub skrobaków. Do takiego rozwiązania sięga się przede wszystkim wtedy, gdy w silniku zgromadziło się bardzo dużo nagaru i nie można usunąć go w żaden inny sposób!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button