Części zamienne układu wydechowego – tańsze zamienniki

Układ wydechowy spełnia najważniejszą funkcję w procesie usuwania spalin z silnika. Obecnie układy te z roku na rok stały się coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane. Jest kilka rzeczy, które najczęściej ulegają usterce. W takim momencie kierujący pojazdem staje przed wyborem: tańsze zamienniki czy oryginalne, ale droższe części?

Części zamienne układu wydechowego tańsze zamienniki filtr DPF

Jak działa układ wydechowy?

Esencją napędu w samochodzie są mikroeksplozje zachodzące w komorach spalania silnika. Jak przy każdym chemicznym procesie pozostają po nich odpady. Układ wydechowy w pojeździe odpowiedzialny jest za odprowadzanie spalin, oczyszczanie oparów oraz redukcję hałasu.

Najważniejsze części układu wydechowego w samochodzie

W skład standardowego układu wydechowego wchodzą tłumik, katalizator i kolektor wydechowy, połączone zestawem rur. Spaliny z cylindrów silnika przejmowane są przez kolektor. Dalej stosuje się zwykle zestaw od jednego do trzech tłumików wylotowych, których zadaniem jest głównie redukcja hałasu, a także poprawne przetwarzanie spalin.

Za czystość tego, co ostatecznie trafia do atmosfery, odpowiada katalizator oraz czasem filtr DPF/FAP/GPF. Substancje w reaktorze katalitycznym (metale szlachetne — platyna, rod, pallad) wchodzą w reakcję z gazami i je częściowo oczyszczają. Cząsteczki stałe, popioły i nagary osadzają się z kolei na ściankach filtra.

Co może ulec uszkodzeniu?

Głównym objawem związanym z uszkodzeniem układu wydechowego jest bardzo odczuwalny zapach spalin, jak też hałas. Między innymi może dojść również do uszkodzeń ukrytych, które nie są od razu widoczne. W takich sytuacjach badania techniczne pojazdu są bardzo ważne.

Tłumik

Wilgoć ma bardzo zły wpływ na żywotność i wydajność tłumika. Poprzez częsty kontakt z wodą i śniegiem, tłumiki szybciej ulegają zardzewieniu, a co za tym idzie utracie szczelności. Jednak uszkodzony tłumik nie zawsze trzeba od razu wymieniać, w wielu przypadkach wystarczy spawanie.

Kolektor wydechowy

Zbyt wysokie temperatury powietrza również mogą doprowadzić do uszkodzenia kolektora wydechowego. Zauważysz to, silnik wchodzi w wyższe obroty i słychać ostry dźwięk. Przyczyną może być nieszczelność między kolektorem a resztą układu wydechowego. W gorszym przypadku czeka Cię wymiana elementu na nowy.

Katalizator

Najmniej wrażliwą na trudne warunki pracy częścią samochodu jest katalizator. Większość modeli wytrzymuje przebiegi w granicach 200 tys. km. Do awarii dochodzi zwykle, gdy paliwo zamiast w cylindrze spali się w kolektorze np. w czasie zapalania samochodu na popych lub nieprawidłowym funkcjonowaniu układu zapłonowego. Gwałtowne wahnięcie temperatury w drugą stronę też nie jest najzdrowsze dla katalizatora. Gdy osiągnie on optymalną temperaturę w czasie jazdy, ale zostanie szybko schłodzony np. przez wodę z kałuży czy zaspę śniegu, może w przyszłości szwankować. Charakterystycznym objawem jest dzwonienie lub grzechotanie.

Filtr DPF

Filtr DPF może zostać uszkodzony mechanicznie, ale zwykle jego dolegliwości to zapchanie popiołami i cząsteczkami stałymi. Dokładne objawy zapchanego filtra DPF oraz co to jest filtr DPF, znajdziesz w tych wpisach. Ten element układu wydechowego jest też jedyny, który częściej można zregenerować niż wymienić. Szczegóły przeczytaj w Wymiana czy regeneracja filtra DPF.

Wieszaki, obejmy, gumy

Faktem jest, że nie tylko rury wydechowe mogą się uszkodzić. Jest to możliwe również w przypadku obejm i elementów gumowych — one też mogą się zwyczajnie zużyć i trzeba je wymieniać. Przez urwanie tych elementów może dojść do dalszych poważniejszych uszkodzeń pojazdu.

wymiana czy regeneracja filtra DPF
Wymiana czy regeneracja filtra DPF?

W jakim miejscu naprawić układ wydechowy?

Wiele ludzi sądzi, że samochód powinno naprawiać się tylko w sprawdzonych, autoryzowanych warsztatach czy serwisach samochodowych. Z pewnością jest to dobre rozwiązanie, ale tylko dla nowych samochodów kupionych w salonach. Właściciele takich samochodów przy kupnie otrzymują gwarancję, dzięki której są pewni, że ich pojazd trafi w ręce profesjonalnego zespołu mechaników i zepsuta część zostanie odpowiednio wymieniona na nową oryginalną.

Niestety, jednak prawdą jest, że wymiana części w autoryzowanym warsztacie nie jest tania. W przypadku posiadaczy starszych samochodów lepszą alternatywą jest naprawa w mniej znanym warsztacie, gdzie wymiana będzie dokonana na nieoryginalne, ale dzięki temu tańsze części. Zawsze warto kierować się opinią danego mechanika i być ostrożnym przy wyborze.

Tańsze zamienniki — jakie części można wymienić na tańsze?

Szczerze mówiąc, tak naprawdę wszystkie. Zaczynając od śrób, i śróbek, poprzez obejmy i uszczelki aż nawet do katalizatora. Choć prawdą jest, że ludzie nadal boją się wymieniać poszczególne części na tańsze zamienniki. Prawdą jest, że te tańsze zamienniki bardzo często są produkowane w tych samych wytwórniach, co te droższe, dzięki temu też jest zagwarantowana ich bardzo dobra jakość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *