Układ wydechowy spełnia najważniejszą funkcję w procesie usuwania spalin z silnika. Obecnie układy te z roku na rok stały się coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane. Jest kilka rzeczy, które najczęściej ulegają usterce. W takim momencie kierujący pojazdem staje przed wyborem: tańsze zamienniki czy oryginalne, ale droższe części?
Jak działa układ wydechowy?
Esencją napędu w samochodzie są mikroeksplozje zachodzące w komorach spalania silnika. Jak przy każdym chemicznym procesie pozostają po nich odpady. Układ wydechowy w pojeździe odpowiedzialny jest za odprowadzanie spalin, oczyszczanie oparów oraz redukcję hałasu.
Najważniejsze części układu wydechowego w samochodzie
W skład standardowego układu wydechowego wchodzą tłumik, katalizator i kolektor wydechowy, połączone zestawem rur. Spaliny z cylindrów silnika przejmowane są przez kolektor. Dalej stosuje się zwykle zestaw od jednego do trzech tłumików wylotowych, których zadaniem jest głównie redukcja hałasu, a także poprawne przetwarzanie spalin.
Za czystość tego, co ostatecznie trafia do atmosfery, odpowiada katalizator oraz czasem filtr DPF/FAP/GPF. Substancje w reaktorze katalitycznym (metale szlachetne — platyna, rod, pallad) wchodzą w reakcję z gazami i je częściowo oczyszczają. Cząsteczki stałe, popioły i nagary osadzają się z kolei na ściankach filtra.
Co może ulec uszkodzeniu?
Głównym objawem związanym z uszkodzeniem układu wydechowego jest bardzo odczuwalny zapach spalin, jak też hałas. Między innymi może dojść również do uszkodzeń ukrytych, które nie są od razu widoczne. W takich sytuacjach badania techniczne pojazdu są bardzo ważne.
Tłumik
Wilgoć ma bardzo zły wpływ na żywotność i wydajność tłumika. Poprzez częsty kontakt z wodą i śniegiem, tłumiki szybciej ulegają zardzewieniu, a co za tym idzie utracie szczelności. Jednak uszkodzony tłumik nie zawsze trzeba od razu wymieniać, w wielu przypadkach wystarczy spawanie.
Kolektor wydechowy
Zbyt wysokie temperatury powietrza również mogą doprowadzić do uszkodzenia kolektora wydechowego. Zauważysz to, silnik wchodzi w wyższe obroty i słychać ostry dźwięk. Przyczyną może być nieszczelność między kolektorem a resztą układu wydechowego. W gorszym przypadku czeka Cię wymiana elementu na nowy.
Katalizator
Najmniej wrażliwą na trudne warunki pracy częścią samochodu jest katalizator. Większość modeli wytrzymuje przebiegi w granicach 200 tys. km. Do awarii dochodzi zwykle, gdy paliwo zamiast w cylindrze spali się w kolektorze np. w czasie zapalania samochodu na popych lub nieprawidłowym funkcjonowaniu układu zapłonowego. Gwałtowne wahnięcie temperatury w drugą stronę też nie jest najzdrowsze dla katalizatora. Gdy osiągnie on optymalną temperaturę w czasie jazdy, ale zostanie szybko schłodzony np. przez wodę z kałuży czy zaspę śniegu, może w przyszłości szwankować. Charakterystycznym objawem jest dzwonienie lub grzechotanie.
Filtr DPF
Filtr DPF może zostać uszkodzony mechanicznie, ale zwykle jego dolegliwości to zapchanie popiołami i cząsteczkami stałymi. Dokładne objawy zapchanego filtra DPF oraz co to jest filtr DPF, znajdziesz w tych wpisach. Ten element układu wydechowego jest też jedyny, który częściej można zregenerować niż wymienić. Szczegóły przeczytaj w Wymiana czy regeneracja filtra DPF.
Wieszaki, obejmy, gumy
Faktem jest, że nie tylko rury wydechowe mogą się uszkodzić. Jest to możliwe również w przypadku obejm i elementów gumowych — one też mogą się zwyczajnie zużyć i trzeba je wymieniać. Przez urwanie tych elementów może dojść do dalszych poważniejszych uszkodzeń pojazdu.
W jakim miejscu naprawić układ wydechowy?
Wiele ludzi sądzi, że samochód powinno naprawiać się tylko w sprawdzonych, autoryzowanych warsztatach czy serwisach samochodowych. Z pewnością jest to dobre rozwiązanie, ale tylko dla nowych samochodów kupionych w salonach. Właściciele takich samochodów przy kupnie otrzymują gwarancję, dzięki której są pewni, że ich pojazd trafi w ręce profesjonalnego zespołu mechaników i zepsuta część zostanie odpowiednio wymieniona na nową oryginalną.
Niestety, jednak prawdą jest, że wymiana części w autoryzowanym warsztacie nie jest tania. W przypadku posiadaczy starszych samochodów lepszą alternatywą jest naprawa w mniej znanym warsztacie, gdzie wymiana będzie dokonana na nieoryginalne, ale dzięki temu tańsze części. Zawsze warto kierować się opinią danego mechanika i być ostrożnym przy wyborze.
Tańsze zamienniki — jakie części można wymienić na tańsze?
Szczerze mówiąc, tak naprawdę wszystkie. Zaczynając od śrób, i śróbek, poprzez obejmy i uszczelki aż nawet do katalizatora. Choć prawdą jest, że ludzie nadal boją się wymieniać poszczególne części na tańsze zamienniki. Prawdą jest, że te tańsze zamienniki bardzo często są produkowane w tych samych wytwórniach, co te droższe, dzięki temu też jest zagwarantowana ich bardzo dobra jakość.