Co to jest i do czego służy chłodnica EGR?

Czasem, nawet będąc zaawansowanymi kierowcami o ugruntowanych umiejętnościach, nie musimy mieć pełnej świadomości funkcjonowania poszczególnych systemów w naszym pojeździe. Jednym z takich często pomijanych elementów jest chłodnica EGR — bardzo istotna część w silnikach Diesla. Jest ona tym ważniejsza, że jej uszkodzenie może doprowadzić do licznych nieprawidłowości w pracy naszych czterech kółek.

Chłodnica układu EGR — wynalazek stary, a jednak zupełnie nieznany!

W naszej części świata bardzo niewiele zmotoryzowanych osób zdaje sobie sprawę, że w pojazdach z silnikiem Diesla obecna jest część nazywana chłodnicą EGR. W Stanach Zjednoczonych natomiast jest to element doskonale znany, a jednocześnie niezbędny w samochodach o dużej pojemności silnika.

Chłodnica EGR posiada bowiem bardzo ważną i ściśle określoną funkcję w aucie. Ma ona za zadanie chłodzić spaliny, które wracają do komory spalania. Dlaczego jej rola jest tak istotna i co należy wiedzieć o tym elemencie naszych czterech kółek?

Jak narodziła się potrzeba montowania w samochodach chłodnic EGR?

Wiadomo nie od dziś, że potrzeba jest matką wynalazku. W przypadku chłodnic układu EGR idea wydawała się oczywista. Należało ograniczyć ilość spalin, przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnych parametrów silnika. Twórcy amerykańskich silników o dużej pojemności mieli dość duży problem z nadmierną emisją spalin. Obowiązują tam bowiem restrykcyjne przepisy dotyczące dopuszczalnych norm. Stąd zrodziła się konieczność stworzenia rozwiązania, które pomoże je zniwelować.

Projektanci wpadli więc na pomysł chłodzenia spalin, które wracają do komory spalania. W tym celu stworzono zawór EGR, który ma za zadanie ochładzać powracające spaliny, aby tym samym zmniejszać ich objętość. Tym sposobem możemy wtłoczyć ich więcej. Obecnie chłodnica jest niemal powszechnie stosowanym rozwiązaniem, które wpływa nie tylko na wydajność, ale jednocześnie na jakość pracy silnika. Niestety, jak każda zaawansowana technologia, także i układ EGR bywa wadliwy i może okazać się awaryjny podczas użytkowania.

do czego służy chłodnica EGR

Jak działa chłodnica EGR?

W teorii jest to raczej dość prosty i mało skomplikowany mechanizm. Przyjmuje on formę tuby lub rury, którą przemieszczają się przewodami spaliny do zaworu EGR. Tuleja ta pokryta jest rodzajem płaszcza, pod którym przepływa woda z układu chłodzenia. Dzięki takiemu zabiegowi spaliny można schłodzić nawet do 400 stopni Celsjusza. Niestety ta specyficzna budowa może okazać się problematyczna podczas stosowania.

Specjaliści wskazują, że potencjalne powody problemów i awarii mogą być dwa. Pierwszy wynika z faktu, że kanały, którymi przepływają spaliny, są cieńsze niż kanały w zaworze EGR. W praktyce może to powodować wtłaczanie dużej ilości gazów poprzez układ EGR. Aby uniknąć tej komplikacji, stosuje się często dodatkowy kanał obejściowy, który rozwiązuje problem. Pozwala to ponadto wyregulować temperaturę w taki sposób, aby silnik pracował ciszej i bardziej efektywnie.

Drugą komplikacją, wywołującą często awarie, są same spaliny oraz ich niekorzystny wpływ na poszczególne elementy chłodnicy. Mają one bowiem silne właściwości żrące, co z kolei powoduje, że delikatne części, takie jak ścianki kanalików, wykonane ze stali szlachetnej oraz aluminium, mogą ulegać uszkodzeniu i zniszczeniu. W wyniku szkodliwego wpływu może dochodzić do rozszczelnienia chłodnicy EGR. Niestety, utrzymywanie się tego stanu może prowadzić do kolejnych komplikacji.

Co to jest i do czego służy chłodnica EGR?

Chłodnica EGR — co może się zepsuć?

Największym problemem jest sytuacja, kiedy chłodnica traci swoją pierwotną szczelność. W wyniku tego płyn chłodzący przedostaje się do układu dolotowego. Spaliny z kolei łączą się z płynem chłodniczym. W praktyce jednak ilości te nie są na tyle duże, aby wywołać poważne szkody. Podczas pracy silnika ciśnienie jest wyższe niż to w układzie chłodzenia. Należy jednak uważać w przypadku, gdy samochód stoi dłużej na postoju. Może wówczas dojść do zniszczenia układu korbowo-tłokowego.

Przedostające się do układu chłodzenia spaliny mogą powodować także tak zwane przedmuchy spalin. Doświadczony mechanik będzie jednak umiał prawidłowo zdiagnozować problem. W przeciwnym razie konieczna może okazać się wymiana chłodnicy EGR. Wartość takiej usługi może wynosić nawet tysiąc złotych, jeśli niezbędne będzie usunięcie starego i zakup nowego układu. Aby więc uniknąć tego rodzaju przykrych wydatków, najlepiej dokonywać systematycznych przeglądów pojazdu, również pod kątem badania stanu chłodnicy i układu EGR.

Chłodnica ERG problemy rozwiąże mechanik i regularne przeglądy

Warto przy tym pamiętać, że każdy samochód jest zespołem naczyń połączeń, które dopiero w harmonii pracują w pełni prawidłowo. Dobrze jest również mieć świadomość istnienia we wnętrzu pojazdu chłodnicy EGR oraz specyfiki jej działania. Z pozoru drobne nieprawidłowości mogą bowiem prowadzić do poważnych problemów w pracy silnika. Co więcej, mogą one także zakłócać proces efektywnego i bezpiecznego odprowadzania spalin. Wartym rozważenia rozwiązaniem jest ponadto oddanie naszych czterech kółek w ręce sprawdzonego specjalisty. Mechanik, który zna się na swojej pracy, będzie potrafił właściwie ocenić uszkodzenie oraz zaproponować odpowiedni sposób naprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button