Błędy kierowców aut z turbosprężarką cz. 2. Błędy wynikające ze złej eksploatacji auta

Kierowcy swoich ulubionych aut z turbosprężarką traktują je czasami jak  zabawki z dzieciństwa. Psują je poprzez niewłaściwą eksploatację. Mają ochotę na szybką jazdę, to robią to, nie dbają o jej zdawałoby się drobne elementy takie jak: brudne szyby, stare wycieraczki, błędy w myciu auta i jeszcze wiele innych złych nawyków.  Dlatego ważne jest, aby zapoznali się ze skutkami nieodpowiedniego użytkowania samochodu.

Szybka jazda po kałużach

Co prawda nowoczesne samochody posiadają zazwyczaj zabezpieczenia przed najechaniem na kałużę, to w nieco starszych autach powinno się sprawdzić, czy pod silnikiem znajduje się fabryczny komplet osłon. Są one wytworzone z tworzyw sztucznych i kilkukrotne zahaczenie o krawężnik lub inny wystający element powoduje ich odpadnięcie.

Zdarza się także, iż kilkuletnie auta nie posiadają takich osłon z przyczyn estetycznych. Natomiast ich zdaniem jest m.in. ochrona wrażliwych elektrycznych elementów i silnika przed działaniem wody. Zbyt szybkie najechanie na kałużę może zatem spowodować uszkodzenia elektryczne lub pokrzywienie tarcz hamulcowych. Natomiast o wiele gorsze jest i niebezpieczne zassanie wody przez silnik.

Używanie do mycia samochodu ręcznej myjki

Obecnie zdecydowana większość kierowców myje swoje samochody w myjniach samoobsługowych. Można to zrobić tanio, szybko samemu. Niektórzy właściciele aut popełniają błędy, które później skutkują znacznym obniżeniem jego trwałości. Jedną z takich czynności jest dokładne mycie kół i nadkoli. Wtedy strumień wody może spowodować pokrzywienie wrażliwych i rozgrzanych tarcz hamulcowych.

Ponadto wypłukuje on smar z elementów zawieszenia czy zacisków hamulcowych. W przyszłości poskutkuje to ich skłonnością do zapiekania. Wysokie ciśnienie wody także może uszkodzić tzw. chromowane elementy ozdobne na karoserii, czy niefabryczny lakier maskujący drobną kolizję lub rysę.

Podróż ze starymi wycieraczkami i brudną szybą

Wymiana wycieraczek powinna następować stosunkowo często, ponieważ słabo wycierające gumki wycieraczek pozostawiają brud na szybie, który ją czasami ostro rysuje. Zaznaczamy, iż wymiana szyby jest ok. 10-krotnie droższa od wymiany to wycieraczek. Poza tym jest ona czasochłonna i trzeba ją dokonać w warsztacie.

Należy podkreślić, że w nowoczesnych autach posiadających system aktywnego bezpieczeństwa, za szybą są umieszczone czujniki i kamery, których właściwa praca zależy od czystości szyby. To też przemawia za tym, aby wycieraczki wymieniać raz na rok oraz pamiętać o tym, że w samochodach z nieparzystą liczbą drzwi wycieraczka jest również z tyłu.

Przyzwyczajenie jazdy z nogą na sprzęgle i ręką na dźwigni zmiany biegów

Większość kierowców jeździ właśnie z ręką położoną na drążku zmiany biegów, a niektórzy kładą też nogę na pedale sprzęgła. Nie powinni tak robić, ponieważ w ten sposób powoli, ale z dużym skutkiem niszczy się przekładnia, a w zasadzie mechanizm przełączania biegu i samo sprzęgło.

Brak rozgrzewania i chłodzenia turbosprężarki

Nowoczesna turbosprężarka nie toleruje dużego obciążenia przez zimno i szybkiego gaszenia na gorąco. Dlatego też zaleca się łagodną jazdę przez pierwsze dwie minuty od uruchomienia zimnego silnika oraz tak samo przed zgaszeniem mocno rozgrzanego silnika.

Warto jest zatem, aby nie zaburzyć komfortu używania samochodu, w pierwszej kolejności po zajęciu w nim miejsca włączyć silnik i dopiero wtedy zapiąć pas, włączyć radio itp. Dzięki temu w tym czasie olej będzie dobrze rozlany po silniku i pojawi się w turbosprężarce, która dość szybko się rozgrzewa. Natomiast przed zakończeniem jazdy, dojeżdżając do określonego miejsca można na ostatnim kilometrze utrzymywać niskie obroty lub dojechać na tzw. luzie. Zaznaczamy, iż turbosprężarka chłodzi się też podczas parkowania.

Ekologiczna jazda

Jazda tego rodzaju jest modna i ma uzasadnienie ekonomiczne. Jest to możliwe dzięki konstrukcji nowoczesnych samochodów, która usuwa wibracje przy niskich obrotach. Kierowcy zatem zmieniają  biegi przy obrotach ok. 2000–2500. Okazało się jednak, że taka eksploatacja w dłuższym czasie ma zły wpływ na pracę niektórych podzespołów.

Należy zaznaczyć, iż jazda z bardzo niską prędkością obrotową jest szkodliwa dla silnika i dwumasowego koła zamachowego. Następuje bowiem zapchanie filtra cząstek stałych w samochodach z silnikami Diesla. Tymczasem a autach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa przyczynia się do powstawanie nagarów w układzie dolotowym i na zaworach. To samo w zasadzie dotyczy aut z turbodoładowaniem, które w wyniku jazdy ekologicznej mają pozapychane turbosprężarki, kanały dolotowe i zawór EGR. Dlatego też, aby tych szkód uniknąć, od czasu do czasu powinno się pojeździć przez cały dzień dynamicznie lub zawsze jeździć przy średnim zakresie obrotów.

Tankowanie auta nie do pełna

Nie powinno się tankować samochodów nie do pełna, szczególnie nowoczesnych, w których powoduje to zakłócenia pracy komputera pokładowego. Może on podawać niewłaściwe wskazania odpowiedniego zasięgu. Natomiast w dieslach z układem SCR komputer może spowodować złe dawkowanie mocznika do paliwa. Ponadto taka jada z niskim poziomem paliwa powoduje przedostawanie się drobnych zanieczyszczeń do układu paliwowego.

Nie dokręcać kierownicy do oporu

Podczas jazdy, czy parkowania często kierowcy kręcą kierownicą do oporu, co powoduje mocne uderzenie. Tymczasem częste powtarzanie takiej czynności ma wpływ na szybsze zużycie elementów przekładni. Pojawia się wówczas na niej luz. Z tego względu należy pamiętać, aby kręcić kołem kierownicy zawsze podczas wolniejszej jazdy samochodu. Na postoju bowiem niszczy się przekładnia. Ponadto należy wkładać w kręcenie kierownicą więcej siły.

Nie najeżdżać na krawężniki i niedbale parkować

Szybki najazd na krawężnik może spowodować uszkodzenie opony, a na jej boku pojawia się nieduży guz. Zdaniem fachowców można z taką wadą jeździć, ale bez dużego obciążania. Należy unikać dużych prędkości na autostradach, szybkiego najeżdżania na dziury i szybkiego pokonywanie zakrętów.

Ponadto należy pamiętać, aby przed najechaniem na krawężnik ustawić się możliwie w pozycji najbliżej kąta 45 stopni. Po zaparkowaniu na chodniku powinno się sprawdzić wygląd opon, czy nie wiszą na krawędzi i czy nie są ściśnięte przez krawężnik. Także szybka jazda po nierównościach lub gwałtowne wjazdy i zjazdy z krawężników mają negatywny wpływ na działanie drążków kierowniczych i elementów zawieszenia.

Jak najłatwiej zeszpecić samochód, czyli pseudotuning

Tuning to sposób na poprawienie wyglądu samochodu, ale często okazuje się, że jest to pseudotuning, ponieważ powoduje pogorszenie wyglądu auta, a dodatkowo doprowadza do szybkiego psucia jego elementów. W wyniku tego psedotuningu mogą ulec zniszczeniu np. amortyzatory, podwozie i może  pogorszyć się komfort. Pomysłów na tuning jest dużo, ale należy je wyważyć, co do zasadności jego zastosowania, aby nie powstał z tego psedotuning.

Podsumowując 1 i 2 część tematu można stwierdzić, że podstawą długowieczności turbosprężarek w naszych autach jest odpowiednie ich użytkowanie. Najczęściej przyczynami regeneracji turbosprężarek są niestety błędy kierowców, w tym wynikające z ich niewiedzy i złej pielęgnacji własnych samochodów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *