Filtr cząstek stałych DPF montuje się w układach wydechowych samochodów z silnikiem diesel. Co więcej, od niedawna takie rozwiązanie znajduje się też w autach z silnikiem benzynowym. Najważniejszym zadaniem tego systemu jest oczyszczanie spalin z wszelkich zanieczyszczeń. Czasami jednak filtr się zapycha i należy przeprowadzić czyszczenie elementu. Dowiedz się więcej na temat bezpieczne czyszczenie DPF w domu.
Czyszczenie filtra cząstek stałych domowym sposobem
Filtr cząstek stałych w zależności od producenta może nosić nazwę GPF w przypadku silników benzynowych, FAP, czyli mokry filtr cząstek stałych lub DPF, który dotyczy silników diesla. Elementy składowe filtra cząstek stałych złożone są z materiałów ceramicznych i metalowych. Dzięki niemu wędrujące spaliny oczyszczają się z sadzy, a także innych zanieczyszczeń. Gdy na desce rozdzielczej zapali się kontrolka, może to oznaczać, że filtr cząstek stałych wymaga czyszczenia lub regeneracji. Gdy filtr ulegnie zapchaniu, spaliny mają utrudniony wylot i wówczas występują błędy komputera. Istotne jest to, że przebieg, po jakim następuje zapchanie, uzależniony jest od wielu czynników. Jest to między innymi jakość paliwa, warunki drogowe, jakość używanego oleju silnikowego, a także stanu innych komponentów takich jak turbosprężarka, czy też wtryskiwacze. Istotne jest również to, że źle działające wtryskiwacze mogą prowadzić do zapchania filtra w niezwykle krótkim czasie. Wówczas należy przeprowadzić czyszczenie filtra.
Bezpieczne czyszczenie DPF w domu — najlepsze sposoby
W praktyce występują różne sposoby, jeśli chodzi o domowe czyszczenie filtra DPF. Może to być czyszczenie myjką ciśnieniową typu karcher. Stosuje się również płyn do kominków, czy też wrzącą wodę.
Czyszczenie filtra DPF myjką ciśnieniową
Jest to najpopularniejszy sposób czyszczenia filtra DPF. W tym przypadku filtr wypełnia się detergentami czyszczącymi i przepłukuje z jednej i z drugiej strony za pomocą myjki ciśnieniowej. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że ustawienie silnego strumienia wody może doprowadzić do usterki i szkodzenia struktury filtra DPF. Co więcej, nie wszystkie zanieczyszczenia osadzone w filtrze można usunąć tym sposobem. Ponadto brak niezbędnych warunków potrzebnych do wysuszenia filtra, prowadzi do powstania gęstej papki sadzy i popiołu. W rezultacie filtr DPF może zapewniać jeszcze gorszą przepustowość niż przed zabiegiem. Dlatego to rozwiązanie nie zawsze się udaje.
Czyszczenie filtra DPF płynem do kominków
Kolejnym sposobem jest stosowanie płynu do kominków bądź też dimera. Filtr należy zalać wybranym środkiem i odczekać pewien czas. Później kierowca płucze filtr strumieniem wody. Jednakże w tym przypadku występują pewne wady. Jedną z nich jest niska skuteczność. Co więcej, stosowanie silnych preparatów chemicznych może zmienić właściwości filtra. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że gdy filtr wyschnie, a w środku zostaną zanieczyszczenia, może to oznaczać, że filtr nadaje się już tylko do wymiany.
Czyszczenie filtra DPF płynami bez konieczności demontażu tego elementu
Jest to zabieg domowego czyszczenia filtra, który zapewnia bezpieczeństwo dla DPF. W tym przypadku preparat aplikuje się do wnętrza filtra. Jest to metoda, która bardzo często przyczynia się do tego, że znikają wszelkie błędy związane z działaniem filtra. Niestety i w tym przypadku jest wada. Okazuje się, że nie jest to rozwiązanie idealne. W dość krótkim okresie problem wraca.
Bezpieczne czyszczenie DPF w domu a regeneracja w warsztacie
Żywotność filtra zależy od wielu różnych elementów. Jet to przede wszystkim styl jazdy, rodzaj oleju silnikowego, paliwa, czy też ogólny stan techniczny pojazdu. Gdy samochód używany jest wyłącznie do krótkiej jazdy po mieście, filtr będzie często się zapychał. Sposobem na zapchany filtr jest regeneracja lub inaczej jego przepalanie. Może mieć ona charakter pasywny lub aktywny. Pierwszy rodzaj to katalityczne spalanie cząstek, gdy filtr osiągnie wysoką temperaturę na poziomie około 600 stopni Celsjusza. W praktyce oznacza to wybranie się w dłuższą trasę i dążenie do utrzymania stałych wysokich obrotów silnika.
Wykorzystuje się także aktywne systemy wypalania nagromadzonych w filtrze zanieczyszczeń. Jest to inaczej okresowa zmiana trybu silnika. Wówczas dochodzi do wytwarzania zwiększonych ilości dwutlenku azotu. Rezultatem jest utlenianie węgla występującego w cząstkach. Można też filtr podgrzać rozgrzanym płomieniem. Gdy jest on wtryskiwany do mieszanki paliwowej, częściowo spala cząstki.
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że czyszczenie filtra zabezpiecza przed częstą wymianą, która jest niezwykle kosztowna. Dzięki temu nie tylko zadbamy o poprawną eksploatację DPF, ale także o własny budżet domowy. Warto także od czasu do czasu udać się w dłuższą trasę i przepalić filtr. Takie podejście pozwoli uniknąć problemów z filtrem, a przynajmniej odłożyć je w czasie.